Kiedy do logopedy?
Jeśli zastanawiasz się, czy Twoje dziecko potrzebuje zajęć w gabinecie logopedycznym, ten wpis jest dla Ciebie.
Kiedy do logopedy?
Przed ukończeniem 1r. ż.:
- Nie głuży.
- Nie gaworzy.
- Kiedy głużyło, ale nie pojawia się gaworzenie.
- Nie naśladuje gestu: papa.
- Nie reaguje na gest wskazywania palcem.
- Nie nawiązuje kontaktu wzrokowego.
- Nie odpowiada uśmiechem na uśmiech bliskich osób.
- Nie interesują go dźwięki z otoczenia.
Kiedy dziecko ma 12 miesięcy i:
- Nie mówi prostych słów, np. mama, tata, nie próbuje naśladować odgłosów zwierzątek..
- Nie próbuje pić z kubka.
- Nie próbuje jeść łyżką.
- Nie rozumie prostych poleceń, typu: „Pokaż, gdzie jest mama”.
Kiedy dziecko ma 24 miesiące i:
- Nie stara się łączyć wyrazów w zdania typu: Mama daj. Mama chodź (pamiętajmy, że dziecko posługuje się tzw. „swoistą mową dziecięcą”, więc zdanie brzmiące „Mama oć”, „Baba ić” („Babciu, daj pić”) „Tata am” są zdaniami jak najbardziej poprawnymi.
- Podczas mówienia wsuwa język między zęby.
- Nie rozumie prostych poleceń.
Kiedy dziecko ma 3 lata i:
- Nie buduje zdań 3 – 4 wyrazowych.
- Mowa dziecka jest niezrozumiała dla obcych osób, dziecko mówi bardzo niewyraźnie.
- Zamienia głoski: b na p, w na f, k na t, g na d, ź na ś, dzi na ć, l na j.
- Podczas mówienia wsuwa język między zęby.
Kiedy ma 4 lata i:
- Mowa dziecka jest niezrozumiała dla obcych osób
- Zamienia głoski: b na p, w na f, k na t, g na d, ź na ś, dzi na ć, l na j.
- Nie wymawia głosek: s, z, c, dz.
- Podczas mówienia wsuwa język między zęby.
Kiedy ma 5 lat i:
- Mowa dziecka jest niezrozumiała dla obcych osób.
- Zamienia głoski: b na p, w na f, k na t, g na d, ź na ś, dzi na ć, l na j.
- Nie wymawia głosek: s, z, c, dz.
- Nie wymawia głosek: sz, ż, cz, dż.
- Podczas mówienia wsuwa język między zęby.
- Pod koniec 5 r. ż. nie pojawiło się r lub nie brzmi ono prawidłowo.
Poza tym zawsze wtedy gdy:
- Dziecko nie reaguje na imię.
- Nie szuka kontaktu wzrokowego.
- Nie komunikuje się.
- Nie mówi.
- Mówi bardzo szybko, mieszając głoski i zacinając się.
- Jąka się.
- Oddycha ustami.
- Chrapie.
- Śpi z otwartą buzią.
- Nadmiernie się ślini.
- Ma wygórowany odruch wymiotny.
- Bawi się przedmiotami jedynie ustawiając je w rzędach lub skupiając się na wybranym elemencie zabawki, który np. kręci się lub świeci.
- Sprawia wrażenie, jakby nas nie słyszało.
- Nie wypowiada się spontanicznie, jedynie powtarza to, co do niego mówimy.
- Często prosi o powtórzenie tego, co do niego mówimy.
- Zakrywa uszy przy nagłym hałasie, reaguje piskiem lub ucieczką.
- Zauważamy zatrzymanie lub cofnięcie rozwoju mowy.
- Zauważamy, że nie rozumie żartów i przenośni, wszystko „bierze na poważnie”.
- Ćwiczenia buzi i języka sprawiają mu trudność (nie unosi języka, nie potrafi oblizać ust, przy wysunięciu języka jego czubek układa się w kształt serduszka).